Facebook Twitter Instagram

Stichting Erfgoed Nederlandse Biercultuur

Bierliteratuur

Op deze pagina kunt u zoeken. Hier vindt u een overzicht van boeken, tijdschriften, artikelen, biernieuws, DVDs, etc. relevant voor de Nederlandse Biercultuur.

De biertrends dit voorjaar

- Persbericht -

31 maart 2021
Bierista BV / ANP Pers Support

[Foto]

31-03-2021 | 17:03 | WOERDEN

Bier is nog altijd de meest gedronken alcoholische drank ter wereld. Ook dit voorjaar laven we ons massaal aan het gerstenat. Wat zijn de biertrends deze lente? Online bieropleider Bierista.nl raadpleegde duizenden bierliefhebbers uit haar community en dit is wat zij zeiden.

Trend 1: Alcoholvrij

Bieren zonder alcohol en bieren met minder alcohol worden steeds populairder. “Alcoholvrij bier is de laatste jaren het hardst gegroeid van alle biersoorten. En die trend zet zich onverminderd door. De keus wordt steeds groter en ook de smaak van alcoholvrij is vaak zo goed, dat het nauwelijks te onderscheiden is van alcoholhoudend bier”, aldus Alain Schepers van Bierista.nl.

Trend 2: Meer biermomenten

In het verlengde van de stijging van de consumptie van alcoholvrij bier, zie je ook het aantal biermomenten stijgen. “In tegenstelling tot een paar jaar terug, kijkt niemand er raar meer van op als er een alcoholvrij bier tijdens de lunch wordt gedronken. Opmerkelijk is wel dat de mensen die al vroeg op de dag bier of alcoholvrij bier drinken voor veruit het grootste deel uit het zuiden van het land komen", aldus de bierkenner. "Een licht of alcoholvrij bier drink je ook makkelijk aan het eind van de middag met een lekker hapje erbij. Zo kun je ’s avonds gewoon nog aan de slag.”

Trend 3: Bier in blik

Derde trend dit voorjaar is blik. "Bier in blik raakt eindelijk echt ingeburgerd. Een steeds grotere groep bierliefhebbers kent inmiddels de voordelen van blik en ziet bier in blik niet langer als 'goedkoop zwerversbier'. Bierista's gaan straks in de horeca ook makkelijker blik bestellen. Bij de grootste groep maakt het inmiddels niet meer uit of bier in blik of in glas zit. Een vers bier van de tap is nog altijd favoriet bij de grootste groep. Iedere bierliefhebber lijkt na maanden lockdown te
snakken naar die eerste slok van dat versgetapte glas op een zonovergoten terras."

Trend 4: Hop nog altijd hip

Hop blijft hip. Een koel, versgetapt pilsje blijft populair, maar echt genieten doen bierliefhebbers vooral bij bier met een extra dosis hop. India Pale Ale, de welbekende IPA's zijn ook dit voorjaar in trek. Zeker de hoppige bieren met weinig tot geen alcohol. Uiltje Superb-Owl wordt tegenwoordig vaak in een adem genoemd met de populaire vandeStreek Playground non-alcoholic IPA. Maar er is ook een grote groep die voor de reguliere IPA's met zo'n 6,5% alcohol of meer gaat. Trend binnen de trend zijn de zogenaamde New England IPA's. Deze IPA worden gekenmerkt door minder bitterheid en zeer uitbundig fruitige aroma's.

Trend 5: Bierpairings

Het combineren van eten en bier - de zogenaamde bierpairings - nemen dit voorjaar ook een vlucht. Met bier en eten kun je minstens zulke spannende combinaties maken als met wijn. Bier verovert dit voorjaar snel terrein. Bierista’s drinken graag bijpassende bieren bij lunch of diner. Ook wordt er veel thuis geëxperimenteerd met zelfgemaakte hapjes, snacks en gerechten. Bij Bierista ervaren we die trend dagelijks. De gratis Bier Butler app, waarmee je in een handomdraai bierpairings maakt, kent nu al meer dan 25.000 gebruikers. Bierliefhebbers vinden het heerlijk te combineren met bier en gerechten. Dat is iets waar we in onze Bierista Bieropleiding uitgebreid bij stilstaan.

Trend 6: Een eurootje meer

Nog een opvallende trend is dat de ondervraagden best bereid zijn wat meer te betalen voor een goed glas bier. Die trend was de afgelopen maanden al zichtbaar in slijterijen, waar bierliefhebbers grif wat euro's meer neerlegden voor een bijzonder bier, onder het motto 'je moet wat doen om jezelf te verwennen in deze periode'. Ook dit voorjaar wil bijna driekwart van de ondervraagden best wat meer betalen. Het wordt de horeca-ondernemers gegund na een moeilijke periode en ook de trend van 'jezelf verwennen' lijkt door te zetten als de horeca straks weer open is.

-- Adverteerders --

© 2017-2021 Stichting Erfgoed Nederlandse Biercultuur