Bierliteratuur
Overzicht van boeken, tijdschriften, artikelen, biernieuws, et cetera relevant voor de Nederlandse Biercultuur.
Crowdfunding Kraftbier 2022 Groei mee met KraftBier!
- Crowdfunding -
17
januari 2022
CrowdAboutNow
Bekijk inhoud
[Foto1]
KraftBier is een nuchter Brabants biermerk waar genieten van het leven centraal staat. We houden van bier maar nog meer van het leven. Met toegankelijk bieren voor iedereen veroveren we langzaam het land. Bier dat gemaakt is om te drinken, te proosten en stil te staan bij mooie momenten. Na 7 jaar bestaan en een eerste succesvolle crowdfunding is het tijd voor de volgende stap!
Om verder te kunnen groeien organiseerd KraftBier in 2022 haar tweede crowdfunding. Doe mee en investeer in de toekomst van dit mooie Tilburgse biermerk. meer info op https://crowdaboutnow.nl/campagnes/kraftbier.
1. Introductie
Wij zijn KraftBier. Wij brengen Brabantse gezelligheid naar je toe. Wij houden van bier, maar nog meer van het leven. Stilstaan bij mooie momenten en genieten met een goed blik bier in je hand. Wij groeien momenteel uit ons eigen vel en jij kunt onderdeel zijn van die groei. Wij helpen jou bij het creëren van mooie herinneringen zoals we alleen al afgelopen jaar bijna 200.000x hebben gedaan. Binnen 3 jaar willen wij zorgen voor 500.000 mooie momenten. Want KraftBier brouwt bier voor iedereen, voor ieder moment!
[Foto2]
Wie wij zijn:
Ik ben Rob van den Meijdenberg. Samen met Sietske en een team van stagiaires runnen we KraftBier. Opgericht in februari 2015 nadat Rob met zijn vriendin op het terras zat in Tilburg en er geen lokaal bier te krijgen was. Dat moest en kon anders. Na van 2016 t/m 2019 in BANK15 onze eigen ketels te hebben gehad, was het tijd om keuzes te maken. We zochten plek waar groei en kwaliteit hand in hand zouden gaan en dat deed ons besluiten om voorlopig buiten de deur te gaan brouwen. En met succes; we hebben onze vaste en seizoensbieren doorontwikkeld tot hoogwaardige, lekkere bieren. Onze eigen focus konden we richten op marketing en sales, waar voor ons nog veel te halen viel. De rest is inmiddels onderdeel van de nieuwe Tilburgse biergeschiedenis. Waar Tilburg vroeger met tientallen brouwerijen een echte bierstad was, is het dat nu weer.
Inmiddels volgen we deze route alweer zo’n 2,5 jaar en het heeft ons geen windeieren gelegd. Het heeft ons ook de mogelijkheid gegeven om in 2021 volledig over te stappen op bier in blik. Sinds de overstap op blik is onze omzet verdubbeld. Behoorlijk bijzonder in een jaar dat grotendeels beheerst werd door COVID. Nu is het echt tijd om door te groeien! Daarom gaan we verhuizen naar een grotere plek, waar ook ruimte komt voor ondersteunende retail en horeca, en investeren we in marketing en sales. En dat doen we het liefst met jou!
[Foto3]
Waar staan we nu:
Eerst even een korte terugblik naar vorig jaar. We zijn het jaar gestart met een succesvolle crowdfundingscampagne, waar we door middel van een voorverkoop meer dan €22.000 aan bier verkochten. Te gek om in zo'n gekke tijd de support te voelen van 228 supporters; daar zijn we trots op! We hebben de plannen die we na de succesvolle crowdfundcampagne van vorig jaar konden uitvoeren inmiddels allemaal gerealiseerd. En ook daar zijn we trots op. We hebben onze marketing en sales geprofessionaliseerd, we hebben onze markt flink uitgebreid en we zijn natuurlijk overgestapt op blik.
KraftBier heeft inmiddels bewezen een vaste waarde te zijn in het Brabantse bierlandschap. Na bijna 7 jaar (oprichting februari 2015) zijn we niet meer weg te denken uit Tilburg en de rest van Nederland. We hebben zelfs onze eerste stappen gezet in de rest van Europa. We draaien op volle toeren en onze bieren vinden hun weg naar zo’n 200 slijterijen, diverse supermarkten en 200 horecazaken. Ook online zijn we goed vertegenwoordigd en via diverse platformen beschikbaar. Door onze recente deals met Mitra, Gorilla’s en CRISP zijn onze bieren ook nog eens real life en online super snel en landelijk beschikbaar voor iedereen in heel Nederland.
Onze bieren:
KraftBier brouwt bier voor iedereen. Dat klinkt erg ruim, maar daarmee bedoelen we vooral dat onze bieren goed doordrinkbaar en voor zoveel mogelijk mensen toegankelijk moeten zijn.
[Foto4: we hedde ammol box nieuw]
Ons assortiment bestaat uit:
- 5 vaste bieren
- Hoppakee - American Pale Ale
- Schôon Mèdje - Witte IPA
- De Gouden Swaen - Tripel
- Grôote Kwèèk - Sterke Blonde
- Witte Gij't - Witbier
- 4 seizoensbieren
- Zuure Berrie - Fruited Sour (nieuw in 2022)
- Môtje - Saison
- Goej Klèts - Herfstbier
- Quadserd - Quadrupel
- Terugkerende 'event specials'
- Kruikenzeik - Pils
- Hoppagay - APA
Daarnaast brouwen we ieder jaar zo'n 8 specials en/of collabs. We hebben dus naast onze vaste bieren ieder kwartaal 3 bieren waar me mee naar buiten treden: 1 seizoensbier en 2 specials. Die specials zijn wat meer uitgesproken dan onze core range bieren.
KraftBier in cijfers:
- Aantal verkooppunten + groei
Pre-corona haalde KraftBier zo’n 80% van de omzet uit horeca en evenementen. Dat stopte abrupt in maart 2020. De rest van dat jaar hebben we besteed aan het omgooien van onze markt en nu halen we zo’n 70% van onze omzet uit retail. Het is moeilijk om te zeggen, nu de horeca bijna 2 jaar meer dicht dan open is geweest, in hoeverre en hoe snel deze markt zich gaat herstellen. Natuurlijk ligt onze focus daar maar we proberen ons ook steeds meer te richten op de (online) retailmarkt. Zo hebben we ervoor gezorgd dat we per 2021 met onze bieren in het vaste assortiment zitten van 110 Mitra’s in heel Nederland en zijn we per binnenkort landelijk verkrijgbaar via Gorilla’s en Crisp. Zo gaan we de komende tijd doorgroeien bij zowel de online als offline (landelijke) retailers.
- Aantal groot- en tussenhandels + groei
Het doel van KraftBier is om in heel Nederland goed verkrijgbaar te zijn. Daarvoor werken wij het liefst samen met (lokale) groot- en tussenhandels. Het laatste jaar zijn we doorgegroeid naar 15 groothandels in heel Nederland. Nu zijn we per groothandel bezig om landelijk en/of om in de regio te groeien door de samenwerking aan te gaan.
- Assortiment: 5 vast, 4 seisoens, 8 specials per jaar
We hebben aan het begin van 2021 gekozen om ons assortiment iets meer lijn te geven. Zo hebben we onze 5 core-range bieren, 4 seizoensbieren en brengen we 8 specials/collabs uit per jaar. Daarnaast hebben we nog 2 permanente specials die vooral worden gebrouwen voor speciale evenementen. De Hoppagay voor alle regenboog-gerelateerde evenementen en de Kruikenzeik voor alle carnavalsgerelateerde evenementen.
- Social media + groei
Sinds 2020 hebben we erg hard gewerkt aan onze online zichtbaarheid. We hebben geïnvesteerd in onze marketing en communicatie. Door deze inzet is het bereik en de interactie op de diverse social media platformen aanzienlijk toegenomen. Daarnaast is er een behoorlijke professionalisering doorgevoerd op het gebied van presentatie en fotografie. Met name op het social-drinking platform Untappd zien we een enorme groei met gemiddeld tussen de 2000 en 3000 check-ins per maand. Gezien dat aantal check-ins en de engagement wat we creëren op dat platform zitten we bij de top 60 brouwerijen op Untappd in Nederland.
- Media
We proberen altijd op zo'n creatief mogelijke manier de media te halen. Zo hebben we bijvoorbeeld met onze carnavals drive-through Omroep Brabant gehaald, en hebben we samen met het Brabants Dagblad voor hun 250 jarig bestaan een bier uitgebracht.
- Momenten
In 2021 hebben samen met jullie zo'n 200.000 mooie momenten gecreëerd. In 2022 worden dat 400.000 momenten. Laten we binnen een paar jaar doorgroeien naar 1.000.000 momenten!
- Omzet en resultaat
[Afbeelding1]
Na jaren van investeren zien we in 2021 eindelijk ook in onze omzet en resultaten loon na werken. In 2021 verdubbelen we onze omzet ten opzichte van 2020 en het ziet er naar uit dat we dat in 2022 weer gaan doen. Alleen al met de projecten die nu voor 2022 in de planning staan, genereren we zo'n 100k extra omzet.
2. Wat is het plan?
We staan op een punt dat we een flinke groei kunnen doormaken, maar om dat voor elkaar te krijgen moeten er een aantal zaken verbeterd worden:
1. Voorraadbeheer verbeteren
Een van de kernwaarden van KraftBier is dat KraftBier voor iedereen toegankelijk moet zijn. Dat houdt in dat wij op zo veel mogelijk plekken, zowel online als offline, verkrijgbaar moet zijn. We hebben daar het laatste jaar al grote stappen in gezet. Denk aan een landelijke deal met de Mitra en aan een landelijke deal met Gorilla’s en Crisp. Momenteel zijn we bezig met onze routing richting enkele grote supermarktketens. We willen in 2022 op lokaal niveau binnenkomen en doorgroeien naar landelijke dekking. We hebben hierover vergevorderde gesprekken. Een van de belangrijkste voorwaarden voor deze groei is een goed voorraadbeheer en een goed vast assortiment.
2. Online verkoop vergroten
We hebben tijdens de pandemie gemerkt dat mensen niet alleen offline maar ook online hun weg weten te vinden als het gaat om het kopen van bier. Ook wij hebben dat gemerkt met onze eigen webshop die in een jaar tijd (actief sinds oktober 2020) een vaste waarde is geworden. Daar is echter continue werk voor nodig en de lessen die we het afgelopen jaar hebben geleerd moeten we nu gaan implementeren. Niet alleen om de verkoop via ons eigen platform uit te breiden, maar denk hierbij ook aan andere platformen als Gorilla's en Crisp.
3. Personeel aannemen
Om de gewenste omzetten te halen zullen we moeten investeren in onder andere salespower. Daarvoor zullen in de loop van de komende jaren minimaal 2 nieuwe collega’s moeten worden aangenomen.
4. Verhuizen naar een grotere locatie
Groei betekent ook dat er wat meer ruimte nodig is om onze opslag en distributie te regelen. We hebben hier al een locatie voor op het oog. Het mooie aan deze locatie is dat we daar ook een stukje ondersteunende retail en horeca kunnen voeren.
[Foto5]
3. Waar gaan we de financiering voor gebruiken?
We zijn op zoek naar een financiering van €250.000,- tot €300.000,-
Als we het minimale bedrag binnen halen kunnen we zorgen voor een gezonde voorraadpositie. Gezien de verwachte verkoop moeten we behoorlijk investeren in voorraad. Daarnaast willen we zorgen dat we weer volledig onafhankelijk worden. Dat betekent dat we al onze openstaande leningen gaan aflossen. We gaan ook investeren in personeel; in 2022 willen we een nieuwe teamlid aannemen om onze verkoop naar een nieuw niveau te tillen. Met de verwachte groei zijn we in 2023 toe aan nog een nieuwe aanvulling op het team. Ook willen we een aanstaande verhuizing kunnen faciliteren en onze nieuwe plek inrichten. Denk aan een winkeltje, stukje horeca, werkplekken en een nieuwe magazijn.
Mochten we het maximale bedrag ophalen dan kunnen we - sneller dan verwacht - de exportmarkt verder ontdekken.
Waarom Crowdfunden:
Bij KraftBier vinden we onze onafhankelijkheid heel belangrijk. En dan is crowdfunden de juiste manier voor ons. En eerlijk is eerlijk, zonder crowdfunding kunnen we onze droom niet waarmaken. Wij luisteren graag naar onze achterban en zijn zo transparant mogelijk. Daar past crowdfunding perfect bij.
[Foto6]
4. Hoe kan je helpen en wat krijg je ervoor terug?
KraftBier is op zoek naar een bedrag tussen de 250-300k. Dit willen we ophalen door leningen aan te gaan. Je kunt leningen aangaan voor de volgende bedragen: €500,- / €1.000,- / €2.000,- / €3.000,- /€4.000,- / €5.000,- / €10.000,-
Rekenvoorbeeld:
De inleg lossen wij in 4 termijnen af inclusief rente. Bij een investering van 5.000 euro krijg je in totaal €5.675,50 uitbetaald. Ons aflossingsschema ziet er dan als volgt uit:
Lineaire lening, 2 jaar aflossingsvrij
•Sluitingsdatum campagne: 07-03-2022
•Uitgeleende bedrag €5000,-
•Jaarlijkse rente: 3%
•Looptijd: 6 jaar
•Termijnen: een jaarlijkse aflossing, eerste aflossing 07-03-2025 en de laatste aflossing 07-03-2028.
De terugbetaling komt er zo uit te zien:
•Datum: 07-03-2023 Aflossing: €0 Rente: €150 (3% over €5.000) Totaal: €150,-
•Datum: 07-03-2024 Aflossing: €0 Rente: €150 (3% over €5.000) Totaal: €150
•Datum: 07-03-2025 Aflossing: €1250 Rente: €150 (3% over €5.000) Totaal: €1400
•Datum: 07-03-2026 Aflossing: €1250 Rente: €112,50 (3% over €3.750) Totaal: €1362,50
•Datum: 07-03-2027 Aflossing: €1250 Rente: €75 (3% over €2.500) Totaal: €1325
•Datum: 07-03-2028 Aflossing: €1250 Rente: €37,50 (3% over €1.250) Totaal: €1287,50
Totaal: €5.675
Extra beloning:
We zijn natuurlijk geen bank waar je (inmiddels ook niet meer) alleen rente op je spaargeld krijgt. Naast het totale rendement van 13,5% ontvang je ook nog leuke extra’s. Afhankelijk van de hoogte van je lening zetten wij daar een mooie beloning tegenover. Iedere investeerder wordt lid van onze KraftBierClub. Onze bierclub zorgt ervoor dat jij ieder kwartaal, dus 4x per jaar, een heerlijke selectie van onze bieren krijgt. Jij bepaalt zelf wat je ontvangt. En daar bovenop mag je ook nog een vriend lid maken van de club!
Afhankelijk van de inleg schenken we jou en een vriend het volgende :
Lening van €500,-: 1 kwartaal lid (twv 60,-)
Lening van €1.000,-: 1 kwartaal lid + 1 kwartaal lidmaatschap cadeau (twv 120,-)
Lening van €2.000,-: 2 kwartaal lid + 1 kwartaal lidmaatschap cadeau (twv 180,-)
Lening van €3.000,-: 3 kwartaal lid + 1 kwartaal lidmaatschap cadeau (twv 240,-)
Lening van €4.000,-: 4 kwartaal lid + 1 kwartaal lidmaatschap cadeau (twv 300,-)
Lening van €5.000,-: 6 kwartaal lid + 1 kwartaal lidmaatschap cadeau (twv 420,-)
Lening van €10.000,-: 6 kwartaal lid + 6 kwartalen lidmaatschap cadeau doen (twv 720,-)
KraftBierClub:
Met de KraftBierClub heb je altijd je basics in huis, zodat je nooit met een lege koelkast zit als er onverwachts bezoek komt! Daarnaast heb je altijd wat lekkere specials en seizoensbieren. Wij zorgen dat je je geen zorgen meer hoeft te maken en dat je altijd wat mooie speciaalbieren in huis hebt van je favoriete brouwerij. Kies zelf wat je wil ontvangen. Ben je een echte tripel liefhebber dan laat je ieder kwartaal 24 blikken van onze Gouden Swaen komen. Wil je je laten verrassen? Dan maken wij een mooie mix van bieren voor je. Wij zorgen er in ieder geval voor dat je ieder kwartaal een doos met 24 van onze blikken bier krijgt. En dat voor maar €20,- per maand (of €60,- per kwartaal) inclusief verzending! Dit bedrag wordt ieder kwartaal automatisch afgeschreven. Het abonnement wordt ieder kwartaal automatisch verlengd. Als je wil pauzeren, cancellen of andere bieren wil kiezen kan dat op ieder moment.
Om het makkelijk te maken hebben we 1 bier abonnement. Daarvoor krijg je altijd 24 blikken KraftBier per kwartaal maar je beslist zelf welke bieren je ontvangt (of je laat je verrassen).
Voor jou als crowdfunder ontzorgen we je dus een stukje door de eerste periode(s) voor onze rekening te nemen.
[Foto7]
Meer weten?
Je kunt ons ook vinden op Facebook Instagram
€300.000
120% behaald
Minimaal: €250.000
tot maximaal: €300.000
Leningcampagne
170 investeerders
Gemiddelde investering: €1.764
3% jaarrendement
Deze campagne is succesvol afgerond
Looptijd van de lening: 72 maanden
Beloningen
Baas boven Baas
€10.000 of meer
Naast je rendement van 3% wordt je maar liefst 1,5 jaar lid van onze KraftBierClub. Daarnaast mag jij een vriend ook anderhalf jaar lidmaatschap cadeau doen! Uiteraard zijn jullie beide welkom tijdens de opening van ons nieuwe pand waar wij zorgen voor een natje en een droogje! Daar bovenop gooien we nog een proeverij voor jou en 4 vrienden!
Levensgenieter
€5.000 of meer
Naast je rendement van 3% wordt je maar liefst 1,5 jaar lid van onze KraftBierClub. Daarnaast mag jij een vriend een kwartaal lidmaatschap cadeau doen! Uiteraard zijn jullie beide welkom tijdens de opening van ons nieuwe pand waar wij zorgen voor een natje en een droogje! Daar bovenop gooien we nog een proeverij voor jou en 4 vrienden!
Geen half werk!
€4.000 of meer
Naast je rendement van 3% wordt je een jaar lid van onze KraftBierClub. Daarnaast mag jij een vriend een kwartaal lidmaatschap cadeau doen! Uiteraard zijn jullie beide welkom tijdens de opening van ons nieuwe pand waar wij zorgen voor een natje en een droogje!
Zo, dus jij hebt er verstand van?
€3.000 of meer
Naast je rendement van 3% wordt je 3 kwartalen lid van onze KraftBierClub. Daarnaast mag jij een vriend een kwartaal lidmaatschap cadeau doen! Uiteraard zijn jullie beide welkom tijdens de opening van ons nieuwe pand waar wij zorgen voor een natje en een droogje!
Gemak is jouw middle name!
€2.000 of meer
Naast je rendement van 3% wordt je 2 kwartalen lid van onze KraftBierClub. Daarnaast mag jij een vriend een kwartaal lidmaatschap cadeau doen! Uiteraard zijn jullie beide welkom tijdens de opening van ons nieuwe pand waar wij zorgen voor een natje en een droogje!
Jij bent onze +1
€1.000 of meer
Naast je rendement van 3% wordt je 1 kwartaal lid van onze KraftBierClub. Daarnaast mag jij een vriend een kwartaal lidmaatschap cadeau doen! Uiteraard zijn jullie beide welkom tijdens de opening van ons nieuwe pand waar wij zorgen voor een natje en een droogje!
Vriend van de Show
€500 of meer
Naast je rendement van 3% wordt je 1 kwartaal lid van onze KraftBierClub. Uiteraard ben je welkom tijdens de opening van ons nieuwe pand waar wij zorgen voor een natje en een droogje!
Genoemd
Aanvullingen voor deze pagina kunnen worden doorgegeven via feedback-knop