Facebook Twitter

Stichting Erfgoed Nederlandse Biercultuur

Casle Bier

Brouwerijhuurder

Opgericht: 2018


Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Etiketten: Bieretiketten.nl
Externe Links: Facebook Instagram Twitter Untappd Website

Statutaire naam KvK: Holding P&G B.V. (14120130)

Postadres

Markt 1
5995 BB Kessel (gemeente Peel en Maas)

Bezoek niet mogelijk!

Provincie: Limburg

Geschiedenis

Casle Bier, opgericht in 2018, is een huurbrouwerij uit Kessel, Limburg en brouwt bieren die toegankelijk maar ook onderscheidend zijn.

Begin 2018 zijn Gert Keunen (muziekdocent), Paul Gorren (cactuskweker), Pim Janssen (restauranthouder) en Theo Peters (design B&B) gestart met hun hobby bierproject in Kessel (hartje Limburg). Ze beschikken over een eigen micro-brouwerij, waar de speciale recepturen worden ontwikkeld voor het Casle bier assortiment. Grotere productie runs vinden plaats bij een collega brouwerij. Casle is de naam van Kessel in de late middeleeuwen. De bier smaakaanduidingen zijn in Kessels dialect.  Het assortiment van Casle bestaat momenteel uit een blond (Casle Blondj), tripel (Casle Triepel) en wit bier (Casle Witte). De Casle bieren zijn inmiddels op veel plekken in Noord en Midden Limburg verkrijgbaar. Volgens de rating op Untappd worden de bieren als zeer smaakvol gewaardeerd (https://untappd.com/casle).

Casle richt zich vooral op bierliefhebbers die op zoek zijn naar makkelijk doordrinkbaar speciaal bier, relatief laag in alcohol. Om bijzonderheid, kleinschaligheid en exclusiviteit zoveel als mogelijk te borgen zijn de bieren vooral verkrijgbaar bij de lokale horeca en slijterijen."


Casle Bier lanceert Kessel Triepel, Casle Bier Facebook, 17 oktober 2018

 

 

 


Komkommertijd: Kessels Blondj, Omroep P&M, 16 augustus 2018

 

Artikel in Hallo Peel en Maas
Bron: Hallo Peel en Maas, 24 mei 2018, redactie

Een eigen biertje maken dat écht Kessels is. Dat was het idee van drie Kesselse ondernemers en vrienden. Ze pakten het plan serieus op en dachten over alle zaken tot in de puntjes na, van de smaak tot het uiterlijk van het viltje. Uit de vele brainstormsessies en overleggen vloeide uiteindelijk Kessels Blondj voort. Op zaterdag 26 mei wordt bij de proeverij van Aodemnoët het nieuwe biertje gepresenteerd.

De drie ondernemers, Theo Peeters van Design B&B Het Raadhuys, Pim Janssen van Restaurant Corsica! en Paul Gorren van CactusWereld, kwamen op het idee tijdens een terrasmomentje. “Ik had net een Belgische gast gehad die zei dat het bier in de koelkast niet paste bij het imago van Het Raadhuys”, vertelt Theo. “Paul, Pim en ik drinken regelmatig wat samen en tijdens één van die bijeenkomsten kwam het gesprek op wat de gast mij vertelde. Toen hebben we besloten dat we een biertje wilden maken met een Kessels imago.”

De drie mannen beslisten al snel dat het geen haastwerk mocht worden en dat over alles goed nagedacht moest worden, zodat het absoluut bij Kessel zou passen. Ze discussieerden onder meer over waar het biertje gebrouwen moest worden, hoe het etiket eruit moest zien, welke doelgroep bij het bier zou passen en, misschien wel het belangrijkste, hoe het moest smaken. Ze kwamen talloze keren bij elkaar en vergaderden over alle moeilijke beslissingen die genomen moesten worden.
De smaak werd bij toeval ontdekt. “We hebben veel biertjes geproefd, met alle brouwers in de regio gepraat en de opties bekeken, maar dat was het allemaal net niet”, vertellen de drie. “Toen kwam net de Belgische gast van Theo, die hem in eerste instantie op het bier had gewezen, weer in beeld.”, vertelt Paul. “Die is amateurbrouwer en gaf ons drie proefbrouwsels. Bij de derde wisten we alle drie heel zeker dat dit de smaak zou zijn van Kessels Blondj. Het heeft een volle smaak en een frisse afdronk.”
Het bier was dus geregeld, maar de bedoeling is dat de Kesselnaren het biertje echt gaan omarmen. “Iedereen in Kessel moet denken: dit is ons biertje”, vertelt Theo. Dat begint bij de naam. De drie mannen kozen voor de merknaam Casle, een verwijzing naar Graaf Hendrik van Kessel die in een document uit 1082 beschreven wordt als Comitis Henrici de Casle. Als naam van het biertje werd Kessels Blondj gekozen. “Blondj is Kessels dialect, dus dat was niet zo’n moeilijke keuze”, aldus Pim. Voor het flesje werd een dikbuikje gekozen en natuurlijk kon een glas ook niet ontbreken. “Het logo is ontstaan uit het wapen van de voormalige gemeente Kessel. Het motto ‘Laat het leven stromen’ is een knipoog naar genieten en naar de Maas. “En we hebben viltjes laten maken, er zijn cadeauverpakkingen en Kessel Blondj is straks bij zo’n tien horecagelegenheden in Kessel te bestellen”, vertellen de mannen. Ook bij de lokale supermarkt Phicoop en de VVV-locatie is het bier straks te verkrijgen.
Over alles werd dus nagedacht. Zoveel zelfs dat het op een bedrijf begon te lijken. Dat is het echter absoluut niet, zo maken Theo, Paul en Pim meteen duidelijk. “Het is en blijft een hobbyproject”, aldus Pim. “Maar we wisten meteen dat als we iets zouden doen, we het ook goed zouden doen. Het product moet op alle gebieden perfect zijn, kwaliteit hebben. Geld hoeft het niet op te leveren, maar het zou wel fijn zijn als het in de toekomst kostendekkend is.” Paul: “De lat lag ontzettend hoog tijdens het project. Je moet ook goed weten wat je wil en daar de focus op houden, anders wordt het chaos. En natuurlijk niet opgeven.”
Het bracht de vrienden in ieder geval dichter bij elkaar. Pim: “Ik kan wel zeggen dat bier verbroedert.”
Tijdens het evenement Veurpreuve van zangvereniging Aodemnoët op zaterdag 26 mei wordt het biertje gepresenteerd. Een dag later, zondag 27 mei, is het tijdens Belaef Kessel bij vrijwel alle horecagelegenheden, de VVV-locatie en de lokale supermarkt in Kessel te verkrijgen.

Eigenaren

Brouwers

Bieren (3)

-- Adverteerders --

© 2017-2019 Stichting Erfgoed Nederlandse Biercultuur