Facebook Twitter Instagram

Stichting Erfgoed Nederlandse Biercultuur

Bieren

WHOOO Let the Dog Out?

Biertype: IPA - American
Smaakcategorie: Blond & Krachtig

Biertypering(en): Collaboration

Verpakking: Blik, Fust

Dit bier werd gebrouwen in 2024.

 

Nieuws
IPA Pioniers Uiltje & BrewDog begraven de strijdbijl en brouwen samen!
Voor een paar maanden in 2023 voelde het alsof er een storm ontwikkelde boven de digitale jungle tussen Nederlandse brouwer Uiltje en Schotse brouwer BrewDog. Nu, zes maanden later, onthullen ze hun collab voor de Nederlandse markt. Stoutmoedig genaamd WHOOO Let the Dog Out, speelt hun strijdbijl-begravende bier in op hun gezamenlijke passie: hardcore IPAs. Met 7,0%, is hun limited edition West Coast Cold IPA een hoppig bier voor fans van beide brouwerijen. “Dit is zeker niet een instap-IPA,” zegt Joyce Kooijman, marketingmanager bij Uiltje. “Het is toegankelijk, maar ook een beetje ondeugend.”
Het opstootje dat leidde tot de collab was helemaal geen opstootje maar een beetje online gestoei dat uit de hand liep. BrewDog lanceerde een nieuwe IPA genaamd Wingman, een naam dat Uiltje ook voor een eigen bier had gebruikt. Uiltje vond dat de geïllustreerde stijl een beetje te dichtbij kwam bij hun eigen huisstijl en gooide het als een echte millennial op social media.
“De craftbiermarkt is overspoeld met geestige namen, omdat we vaak uit dezelfde pop culture vijver vissen,” zegt Kooijman. “Zoals het soms kan gaan, werd de post een beetje opgeblazen en reaguurders van alle zeven continenten deden mee. In het grote geheel, was het geen biggie.”

Speelse provocatie
Respectievelijk opgericht in 2007 en 2012, hebben BrewDog en Uiltje naamsbekendheid gekregen door het brouwen van onorthodoxe bieren met provocerende namen en atypische marketing. Brewdogs benadering is vaak gekarakteriseerd als ‘punk’, Uiltje geeft voorkeur bij het woord ‘mischief’ (baldadigheid, ondeugendheid).
“BrewDog is het schoolvoorbeeld van provocatief schrijven en provocatieve branding,” zegt de creative director van Uiltje John Weich. “We hebben dat altijd geweldig gevonden en zijn erdoor geïnspireerd. Dat moesten we wel meenemen in de collab.”
De twee snelst groeiende biermerken in Nederland hadden meer met elkaar gemeen dan dat ze van elkaar verschillen. Ze legden hun kleine verschillen naast zich neer en losten het op in de brouwerij.

WHOOO Let the Dog Out?
WHOOO Let the Dog Out is een uitgesproken kurkdroge West-Coast Cold IPA dat zwaar leunt op z’n Nieuw-Zeelandse roots en ervaringen van beide hoofdbrouwers. Door Nectaron, Superdelic en Nelson Sauvin hoppen te combineren met klassieke Duitse Pilsner gist, is het een super dank en sappige passievrucht en mango IPA geworden met een zachte Sauvignon Blanc vibe.
“We creëerden een bier dat de drinker teleporteert naar de gouden kusten van de Nieuw-Zeelandse Golden Bay,” zegt Aditya Parupudi, hoofdbrouwer van Uiltje. “Het is als een hopvakantie in een blik, gebrouwen voor echte IPA-fanatici.”
Omdat de IPA is gebrouwen door Uiltje en de Nederlandse markt target, neemt Uiltje de leiding in het brouwen en de branding. De brutale naam, het handgetekende label en het verhaal bevatten allemaal kenmerkende Uiltje-vibes.“Dat is redelijk normaal bij craftbier-collabs,” zegt Kooijman. “Het thuisteam doet het zware tilwerk.”
Het label, getekend door de Nederlandse cartoonist en interne Uiltje illustrator Gerben Valkema, vertoont een uil die betrapt wordt bij het besmeuren van een muur met het BrewDog-schild en Uiltje Uil.
“We hebben bewust een old-school Uiltje logo gekozen, een knipoog naar ons erfgoed,” zegt John Weich. Oorspronkelijk was het idee om een uil en hond te verluchten die samen aan het graffitiën zijn. Na enkele pogingen om de BrewDog-hond te veruilen, hebben ze opgegeven. “We waren brand-assets aan het veranderen. Dat moet je niet willen. Dus we hebben ons gefocust op de houding van de merken, en niet op de dieren.”
Hoewel het bier een limited edition is, is WHOOO Let the Dog Out? breed beschikbaar in de horeca en supermarkten in Nederland, alsmede een aantal BrewDog cafés in Nederland en het Verenigd Koninkrijk.

Gedraag je, alsjeblieft
En betekent dat de collab alle discussies en opstootjes voorgoed de kiem in smoort? “Waarschijnlijk niet,” lacht Kooijman. “We zijn beiden ongelooflijk trots op het bier dat we maken met de namen die we het geven. Het is onvermijdelijk dat onze paden elkaar weer kruizen. Als dat gebeurt, brommen wij een beetje of zullen zij een beetje brommen, dan brouwen we nog een bier samen.”
En zo zou het moeten zijn.

Brouwerijen

BrewDog Uiltje Brewing Company


Aanvullingen voor deze pagina kunnen worden doorgegeven via feedback-knop:

-- Adverteerders --

© 2017-2024 Stichting Erfgoed Nederlandse Biercultuur