Facebook Twitter

Stichting Erfgoed Nederlandse Biercultuur

De spagaat van bierpioniers

1 mei 2019 - Rick Kempen.

Een van de geinige bijkomstigheden van het schrijven van een blogje is dat er veel lezers zijn die ongevraagd onderwerpen aandragen. “Waarom schrijf je daar niet eens over”, doorgaans vergezeld van een dikke knipoog. Nog geiniger is dat de beheerder van deze mooie site zich op dit vlak ook niet onbetuigd laat - wel blijft de dikke knipoog achterwege want een en ander gaat per e-mail. Enfin: een gesuggereerd onderwerp was ‘Waarom de Alliantie van Biertapperijen (ABT) super blijft, maar krimpt in plaats van groeit’. Ik kan niet ontkennen dat dit een prikkelend onderwerp is. Wel dient het breder getrokken te worden: eenzelfde vraag kan gesteld worden over PINT, diverse bierfestivals en Neerlands bier trots - om over politieke partijen, de Publieke Omroep en de kwaliteit van het onderwijs te zwijgen, maar die hebben vast eigen websites. Kortom: de spagaat van de pioniers van Nederland Bierland!

Lees meer

1719

1 april 2019 - Henri Reuchlin.

Dit jaar viert we Swinkels Family Brewers haar driehonderdjarig bestaan. Of het ongeveer driehonderdjarig bestaan, als je naar sommige historici luistert. Op zo’n periode maakt een paar jaartjes niet meer uit. Ik vind het fascinerend dat een bedrijf zo’n tijd kan blijven bestaan en van generatie tot generatie wordt doorgegeven. Driehonderd jaar, dat is echt een onwijs lange tijd. Het is twee keer zo oud als de leeftijd van de meeste andere grotere brouwerijen in Nederland. Heineken, Amstel, Lindeboom, Alfa, ze stammen allemaal uit de periode rond 1870. Dat is al erg lang geleden, maar toen was de brouwerij in Lieshout al honderdvijftig jaar bezig. In de geschiedenis van bier is dat overigens nog steeds een zucht, want dat drinken we al zesduizend jaar.

Lees meer

Half a PINT

1 maart 2019 - Marco Daane.

In 1980 was de Vereniging Promotie en Informatie Traditioneel Bier het eerste georganiseerde niet-commerciële initiatief dat zich onze biercultuur aantrok. Die was er toen niet eens. Nederlands bier was voor 97 procent pilsener, in het najaar waren er tijdelijk bockbieren en er was nog een handvol dortmunders. Soms liep je tegen een fles Van Vollenhoven Stout aan en wie de weg wist kon de tripel van de monniken van La Trappe, bij Tilburg, proeven. Gelukkig waren er in een aantal grote steden biercafés waar allerlei nectars uit België waren te krijgen, en soms ook uit Groot-Brittannië of Duitsland.

Lees meer

Biermedia en aandacht voor bier in de media

1 februari 2019 - Rick Kempen.

Het heeft tot iets meer dan tien jaar geleden geduurd voordat er in Nederland een tijdschrift werd gepubliceerd dat alleen aan bier is gewijd. Geheel onlogisch is dat niet: een blad dat louter over pils ging is niet zo bijster interessant, en het was een eeuw lang pils dat vrijwel in zijn eentje de klok sloeg. Magazines over pils waren er overigens wel, maar dat waren altijd intern gerichte brouwerij bladen. Voor de consument was er niets, behalve natuurlijk PINT Magazine, maar dat was dan wel het verenigingsblad van de Nederlandse bierconsumenten - het verschijnt alweer bijna veertig jaar, maar is niet te krijgen als je geen lid bent. In horecavakbladen was de aandacht voor bier minimaal, alle ‘Rondjes bier’ van Dick Wildeman en Sander van Werkhoven ten spijt. Hoe anders is dat nu?

Lees meer

Groeiend erfgoed

1 januari 2019 - Henri Reuchlin.

Het is opvallend dat we bij het erfgoed van de Nederlandse biercultuur normaal gesproken alleen stil staan bij merken (al dan niet verdwenen), bieren (soms naar oud recept opnieuw gebrouwen) of gebouwen (al dan niet in vervallen staat). Gebouwen en gebrouwen als het ware. Wat nauwelijks aandacht krijgt is datgene waar het allemaal mee begint: het graan en de kruiden die Moeder Natuur ons voorschotelt, en waar we al die bieren mee kunnen brouwen in die gebouwen en die we uiteindelijk een merk kunnen geven om ze te onderscheiden van het bier van de concurrent.

Lees meer

-- Adverteerders --

© 2017-2019 Stichting Erfgoed Nederlandse Biercultuur