Facebook Twitter Instagram

Stichting Erfgoed Nederlandse Biercultuur

Eerder verschenen Blogs

Sterft de bock uit?

1 januari 2023 - Rick Kempen.

Gaat de traditie van het Nederlands Bockbier teloor? Die klassieke herfstspecialiteit, donkerbruin van kleur en bitterzoet van smaak - eigenlijk de enige echte typisch Nederlandse bierstijl - staat die op het punt te verdwijnen? Interessante bijvraag: als dat zo is, moeten we ons daar dan zorgen over maken? Wellicht, maar in de afdeling ‘Erfgoed Nederlandse Biercultuur’ is het wel een dingetje. Zeg maar gerust: Een Ding.

Gepost in Blog

Lees meer

Dubbel en dwars

1 december 2022 - Puck Kerkhoven.

Bier & Gastronomie

Kent u die uitdrukking: dubbel en dwars? Ik lijk dominee Gremdaat wel. Excuus als dat stemmetje nu in je hoofd zit. Net als de dominee wil ik niet spotten met welke bierkerk dan ook, maar graag vreugde brengen en een levensboodschap. Mijn boodschap: koester de enorme rijkdom aan smaken in bier. En om te beginnen die van de allesbehalve dwarse dubbel!

Gepost in Blog

Lees meer

Bier: goed voor ons welzijn

1 november 2022 - Jack Apallius de Vos.

Ik was ooit een keer op een training communicatie en daar leerde ik een aantal stijlen van beïnvloeden te snappen en te begrijpen. Die stijlen waren gebaseerd op een model dat in de jaren zeventig ontwikkeld werd door de Amerikaanse psychologen David Berlew en Roger Harrison.
Het model gaat uit van je doel bereiken zonder dat dit ten koste gaat van de relatie. Je werkt vanuit verschillende gedragssoorten, verschillende manieren om invloed uit te oefenen. Hierbij onderscheid je duw- of trekenergie, met daarbinnen de verschillende invloedstijlen overreden, stellen, overbruggen en inspireren. Een vijfde stijl, zo werd gedoceerd, moest je vooral niet gebruiken: weglopen uit een overleg want dat is slecht voor de relatie.

Gepost in Blog

Lees meer

Brand meester

1 oktober 2022 - Henri Reuchlin.

Ik had een ander onderwerp op het oog voor deze column, maar ik kan niet om het nieuws van afgelopen week heen: de brouwerij van Brand gaat dicht. Het is voor het eerst in lange tijd dat een grote brouwerij van nationaal belang de deuren sluit. De laatste was de Oranjeboom brouwerij in Breda in 2003. Dat was nog voordat de craftbierrevolutie echt op stoom kwam. Is het een teken aan de wand dat HEINEKEN besluit in Wijlre te stoppen nu de biermarkt piept en kraakt in al haar voegen? Ik hoop het niet.

Gepost in Blog

Lees meer

Wat had je d’rop gewild?

2 september 2022 - Marco Daane.

Soms denk ik wel eens: was er maar een bierpolitie.
Onlangs belandde ik op Facebook in een discussie over de vermelding van ingrediënten op bieretiketten. Een bekende uitbater van bierhuizen vroeg zich af of er niet meer op moest staan dan ‘bevat gerstemout en tarwemout’, hetgeen op het product stond van een nog veel bekendere grootbrouwer. Het even korte als eenvoudige antwoord was: nee, dat moet niet, althans niet bij bieren met meer dan 1,2% alcohol. Aldus de Europese etiketteringsverordening. Wel is, naast onder meer het alcoholgehalte, vermelding van allergenen verplicht. Vandaar ook die gerstemout en tarwemout op dat flesje, want mensen die geen gluten verdragen blijven daar beter van af.
Natuurlijk mengde zich iemand in de discussie die vond dat alle ingrediënten op het etiket horen te staan, compleet met de gebruikte moutsoorten (en die liefst ook op volgorde van hoeveelheid). De meeste brouwers vermelden de basisingrediënten (water, graan, hop, gist) en eventuele toevoegingen, en er zijn er die de basisingrediënten inderdaad godlof nader belichten. Ook een erg bekende brouwer van een ‘grotere’ kleine brouwerij liet nog even weten dat het antwoord op de vraag van de bekende bierhuisuitbater volgens hem ‘helaas: Nee’ was. De brouwers willen dus best meer vermelden dan verplicht is.
Voor de consument c.q. liefhebber is die bereidheid ook wel zo fijn. Daardoor heeft deze zicht op de gebruikte ingrediënten. En daarom is er ook geen bierpolitie nodig. Het meeste hoeft niet, en ze doen het vaak toch.
Of is het niet zo simpel?

Gepost in Blog

Lees meer

-- Adverteerders --

© 2017-2023 Stichting Erfgoed Nederlandse Biercultuur