Facebook Twitter Instagram

Stichting Erfgoed Nederlandse Biercultuur

Generaties

1 januari 2021 - Henri Reuchlin.

‘Heb je al wat moois uit je pen weten te persen?’, mailt de immer betrokken voorzitter van de Stichting Erfgoed Nederlandse Biercultuur als zachte reminder dat ik mijn column nog niet heb ingeleverd. ‘Iets van een epische blog’, legt hij de lat in deze ingekakte tijden nog wat hoger. Een epos, een verhaal van helden. Dat is misschien wel wat. En ik weet al precies over welke helden ik het wil hebben.

Lees meer

Het Wilde Oosten

4 december 2020 - Marco Daane.

Nee, ik ga het niet hebben over de potsierlijke actie van de Gulpener Bierbrouwerij. Voor het geval u het gemist hebt: de Gulpener noemt haar populaire en kwaliteitsvolle lager Ur-Hop, die al sinds 2014 bestaat, ineens een IPA. Nee, het is geen IPA, zelfs geen ale (een bovengistend bier), maar de Gulpener doet nu dus alsof het dat wel is. Iets met consumenten die moeten denken dat ze een IPA brouwen, omdat dat tegenwoordig hoort.
Daar zou ik het inderdaad over kunnen hebben, maar dat doe ik niet. De Gulpener heeft vorige week ook (terecht) een koninklijke onderscheiding voor duurzaamheidsinitiatieven gekregen. En dat feestje wil ik niet bederven. Is het bovendien niet mooi om het jaar positief af te sluiten? Een blog van een van mijn collega’s inspireert me daartoe. Henri Reuchlin riep op een nieuwe Nederlandse biersoort uit te dokteren of te ontwikkelen. Een biersoort die we niet zomaar van de buren kopiëren (zoals IPA) maar die we echt Nederlands kunnen noemen. Een mooi initiatief, waarvoor ik bij deze het Overijssels wild zou willen nomineren. Dat is ook nog eens een biertype met enkele ondersoorten. En u moest eens weten wat erbij komt kijken. Lees en huiver.

Lees meer

Nederland kopieerland

1 november 2020 - Raymond van der Laan.

Wij Nederlanders zijn dol op kopiëren uit het buitenland. Kijk alleen al naar het aantal Halloween-feesten van Amerikaanse snit, St. Patrick’s Day-feesten van Ierse afkomst of Oktoberfesten van Beierse origine dat in ons land gevierd wordt. Als er een Amerikaanse tv-serie over iemand die onbedoeld president wordt op Netflix wordt vertoond, stelt het Nederlandse kabinet als de wiedeweerga een designated survivor in. Er is zelfs ooit een keer een ‘correspondentendiner’ geweest, ook al naar Amerikaans voorbeeld, waarin de minister-president als stand-up comedian een ongemakkelijk avondje moest doorstaan. Om over het publiek nog maar te zwijgen. Eindexamens op middelbare scholen worden opgesierd door de leerlingen een mal hoedje op te doen dat we kennen van tiener-tv-series, maar geen enkele historische grond heeft in ons land. Als het uit het buitenland komt is het goed, lijkt het devies te zijn. Het plaatst alle zwarte-piet-moet-blijven en soortgelijke eigen-cultuur-eerst opwinding in een opmerkelijk perspectief.

Lees meer

Doe maar gewoon

1 oktober 2020 - Rick Kempen.

We hebben het eigenlijk nog nooit gehad over ‘gewoon doen’, in de blogjes op deze mooie website. Opmerkelijk, want ‘doe maar gewoon’: iets dat onlosmakelijker met onze cultuur verbonden is, en dus per definitie met onze biercultuur, ken ik eerlijk gezegd niet. Gewoon doen, gewoon blijven, het liefst met het voorvoegsel ‘lekker’ - hiermee oogst een Nederlander pas lof en erkenning van haar of zijn gelijken. Gewoon - het zit zo in ons DNA dat er zelfs een merk van gemaakt is, g’woon te verkrijgen in veel supermarkten. Want: Nederland houdt van gewoon.

Lees meer

Gouden momenten

1 september 2020 - Henri Reuchlin.

Deze zomer startte Nederlandse Brouwers een landelijke campagne met de pakkende naam: Gouden momenten beleef je met bier. In de woorden van directeur Lucie Wigboldus: “Uit onderzoek blijkt dat ‘minder ongedwongenheid’ momenteel het grootste obstakel is voor mensen om naar de horeca te gaan. Met de campagne Gouden Momenten willen we laten zien dat, met inachtneming van alle maatregelen, je volop samen kunt genieten op het terras, restaurant of café. Wij willen hiermee zowel de horeca als de brouwers een steuntje in de rug geven in dit zware jaar.” De brouwers roepen de consument op hun ‘Gouden moment’ te delen op sociale media met #goudenmomenten.”

Lees meer

-- Adverteerders --

© 2017-2021 Stichting Erfgoed Nederlandse Biercultuur