Digitale erfstukken
1 mei 2020 - Henri Reuchlin.
Het bijzondere van deze Coronatijd is dat we geschiedenis schrijven. Het is een trieste geschiedenis want de social distancing waar we het nu allemaal over hebben, is precies het tegenovergestelde van wat bier doet: mensen bij elkaar brengen. Met de huidige techniek kunnen we beeld en geluid virtueel redelijk overbrengen. Dat is nog niet het geval met voelen, ruiken en proeven. Hoe een bier er uitziet is belangrijk, want de eerste indruk, maar het draait uiteindelijk om het aroma, mondgevoel en de smaak. Dat geldt niet alleen een bier overigens …. Dus zijn brouwers en horeca de sjaak. We zullen alle zeilen bij moeten zetten om te voorkómen dat het bierwalhalla, waarmee we de roaring twenties vier maanden geleden binnenwandelden, bijgezet kan worden bij het erfgoed uit het verleden. Gelukkig zijn de meeste ondernemers in deze sector creatief en niet de minsten onder hen begonnen precies toen de vorige crisis zich ontrolde. We zullen zien wie er op staat in deze tijd.