Facebook Twitter Instagram

Stichting Erfgoed Nederlandse Biercultuur

Eerder verschenen Blogs

Kies voor divers

1 november 2024 - Puck Kerkhoven.

Een berichtje op Facebook dat me nou eens echt blij maakte:
'Hoera, mijn werkgever heeft eindelijk het licht gezien. Na jaren alleen de grote A... namen op tap te hebben gaan we nu (eindelijk) iets meer ‘craft’. Een tweetal X blikken staan in de koeling en de Drop Bock is aangesloten op de tap. Fijn bier hoor..... Niet je standaard bock, maar als je van drop houdt is dit zeker een aanrader.' Aldus een trotse medewerker.

Hulde voor deze werkgever. En nu allemaal op een holletje naar dit Grand Café voor dat gewaagde bier. Of naar één van de andere, steeds schaarser wordende, horecabedrijven die er nog voor kunnen kiezen om van de geijkte bierpaden af te wijken. Want dat valt niet mee (Understatement!), in het huidige brouwerijlandschap, om als bar, eetcafé of restaurant een eigen, unieke bierkaart te voeren.

Eenmaal een biercontact te hebben getekend, blijkt de vrijheid om te kiezen voor bieren van andere brouwers sterk ingeperkt of geheel afwezig. Horecaondernemers hebben absoluut boter op hun hoofd want zij zetten zelf hun handtekening onder zo'n contract. Daarbij zijn een lage hectoliter prijs, gratis taps, parasols, terras meubilair, en gadgets vaak belangrijker dan de vrijheid om je eigen keuzes te maken aangaande jouw assortiment in jouw bedrijf! Hoe zelfstandig ben je dan nog, als ondernemer?

Waarom is dat eigenlijk nodig, verplichte nering? Leven en laten leven, bepleit ik. Veel hoger dan eerste in de Quote 500 kan je niet komen. En in welke bierwoestijn willen we eigenlijk leven? Keuzevrijheid is een groot goed en diversiteit smaakt naar meer.
Wat ze op z'n minst kunnen doen, die grote brouwers, is niét moeilijk doen als een horecaondernemer in zee wil gaan met een lokale of regionale ambachtelijke (craft)brouwer. Gasten hebben van nature een goed gevoel bij hun buurt of landstreek! Gun ze die keuze en heb ondertussen vertrouwen in je eigen mooie merken. Wees daar terecht trots op. Protectionisme; een onnodig zwaktebod.

Verrijking in plaats van verschraling. Ik zou het stimuleren, bijvoorbeeld uit een gezamenlijk fonds van groot en klein, ik zeg maar iets geks. Gewoon omdat je met elkaar, elke bierliefhebber in onze Lage Landen, ook in de toekomst, variatie, vernieuwing en verrassing gunt.
Kleine vrije brouwers, dat is gebleken, kunnen uitgroeien tot vruchtbare kweekvijvers en interessante speeltuinen waar mooie bieren, creatieve stijlen en nieuwe productie-technieken kunnen ontstaan; zonder dat er al (economische) wetten in de weg staan, en praktische bezwaren.*

Die nieuwe bieren moeten wel ergens verkocht kunnen worden, anders is het snel gedaan met onze Erfgoedstatus van Innovatief Bierland. Wat is het antwoord van de grote spelers? Protectionisme, of een helpende hand. De deur naar die enorme maar, toegegeven, krimpende biermarkt op slot ..... of een op een kier? Maak vooral zichtbaar op social media, wat je de ander gunt.
Formuleer dit bij voorkeur als doelstelling, waarop je kunt worden afgerekend. Voorbeeld: minimaal één per zoveel kranen op de bar is beschikbaar voor een ander. En tolereer 'vreemde' blikken en flessen in het koelmeubel. De keuze voor welke craft brouwer en welk bier ligt waar hij hoort: bij de horecabaas en zijn gasten.
Het kost misschien een paar centen maar is goed voor de karma punten!

Puck Kerkhoven, culinair journaliste, bierauteur.
Heraut Biergenootschap der Lage Landen.

* naar Willem Elsschot (1882-1960)

-- Adverteerders --

© 2017-2024 Stichting Erfgoed Nederlandse Biercultuur