Facebook Twitter Instagram

Stichting Erfgoed Nederlandse Biercultuur

Eerder verschenen Blogs

We zijn onze keuzes

1 september 2024 - Raymond van der Laan.

Veel mensen gaan gebukt door het leven. Niet figuurlijk. Letterlijk. Hun wereld bestaat uit wat de online bubbel ze aanbiedt. Geen oog en oor voor de omgeving en de medemens, of het onverwachte, verrassende en afwijkende. Er wordt louter datgene geconsumeerd wat de algoritmes hen in hapklare brokken voorschotelen. Er lijkt geen ontsnappen mogelijk aan deze zelfverkozen onzichtbare gevangenis. Schuttingen als kasteelmuren rond dichtbetegelde Vinextuintjes, noise cancelling headsets, verslonsde omgangsvormen en verwaterd normbesef vlakken elk restje sociale cohesie uit. Gaat de wereld niet aan Artificial Intelligence of klimaatverandering ten onder, dan is het wel aan deze verbubbeling.

Rembrandtglas 
Sartre op de onslag van het boek Diep van binnen van Simon Gusman.

Maar ik zou dit jaar louter positief zijn, had ik mezelf beloofd. Geen gesombermans. Want je kúnt je eigen keuzes maken, nog altijd, en zolang dat kan, kan het tij nog gekeerd. Keuzes maken doen brouwers ook. De vraag is: welke keuzes? En waarom? Laten we ervan uitgaan dat er keuzes worden gemaakt die te maken hebben met een dieperliggende motivatie. Met de essentiële reden waarom je de dingen doet die je doet. En met die premisse wordt het interessant. Want de keuzes die we brouwers zien maken zeggen dus iets over die motivatie, en zo kunnen wij, bierdrinkers, weer een keuze maken. Want de ene motivatie spreekt ons meer aan dan de andere. Ingewikkeld? Nee hoor. Van binnen voelen we het allemaal. Soms klopt het verhaal, soms klopt het niet. Aan jou de keuze om er iets mee te doen of niet.

Als ik voor mezelf mag spreken, en dat mag ik, dan ben ik achter gekomen dat authenticiteit voor mij belangrijk is. Als ik dat ergens zie, hoor of voel, dan ben ik snel om en word ik fan van de brouwerij. Beetje knap bier is daarbij natuurlijk wel meegenomen, dat spreekt vanzelf. Authenticiteit heeft aantrekkingskracht. Maar is authenticiteit een keuze? Een logisch uitvloeisel van een diepere motivatie? Ja, ik denk het wel. Authenticiteit heeft voor mij voor een groot deel te maken met lokaliteit. Met de context waarin je opereert, met aarding in de omgeving, met een worteling in de grond waar je op staat. En om dat als leidraad te nemen in je handelen, dat is een keuze. De bierwereld zit vol met namen uit heden en verleden van hen die precies zo’n keuze maakten. Zij kozen een eigen weg, vaak een moeilijke weg, omdat ze vonden dat dat nodig was, omdat hun eigen bestaan reflecteerde in hun keuzes. Ik ga ze hier niet noemen, u kent ze zelf.

Het kan in kleine dingen zitten. Voorbeeldje. Ik las het Duitse boek ‘Craft Beer Führer Franken’ (en nee, dat is niet het dunste boek ter wereld; dat is nog altijd ‘Tausend Jahre Deutsche Humor’) en daarin kwam een brouwer uit Nürnberg aan het woord die bewust zijn IPA’s ‘verzacht’ door minder extreem te hoppen en de mouttonen meer nadruk te geven. Omdat het anders zijn drinkers zou ‘abschrecken’. Hij vergeet niet waar hij vandaan komt, en wil niet ‘sklavisch’ (slaafs) harde IPA’s maken. Zo zijn er vele voorbeelden te noemen. En op al die plekken waar ik ben geweest en nog zal komen, ben ik telkens op zoek naar het antwoord op precies die vraag: wat maakt dat ik dít bier híer drink. Daar waar er een antwoord op die vraag is, liggen de beste verhalen.

Voor dat gevoel van herkenning, van identificatie, hoef je als bierdrinker niet per se diezelfde lokale worteling te hebben die de brouwer heeft. Want als het er is dan kun je het voelen. Waar ter wereld het ook is. En dat gevoel, dat is voor mij een belangrijk deel van de lol van bier. Alles kun je bestellen tegenwoordig. Je kunt een pakket met bier van de andere kant van de oceaan thuis laten bezorgen. Bieren met hoge Untappd ratings, vanzelfsprekend. Trek je portemonnee en alles komt tot je. Behalve dat gevoel. Hoef je niet extra voor te betalen, maar is tegelijkertijd van onschatbare waarde. Vele malen bevredigender dan welke rating ook.

Daarom, lieve bierdrinker. Laat je niet leiden door lui die niet per se het beste met jou, maar wel met henzelf voor hebben. Om het motto van een Amsterdamse, ooit pionierende brouwerij te parafraseren: leef met je hoofd omhoog. Mobiel aan de kant. Asociale media afgeschakeld. Untappd account opgeheven. Reclamefuiken ontweken. Holle marketingprietpraat ontmaskerd. Commerciële listigheid doorzien. Fake news ontrafeld.

Bevrijd jezelf, reinig jezelf, louter jezelf. Ga frank en vrij op pad en ontdek. Ontdek het lokale, oprechte, authentieke bier van lokale, oprechte, authentieke brouwerijen. Want die zijn zichzelf. Laaf je aan dat bier, maak je eigen keuzes, in volledige vrijheid, en ontdek hoe het is om jezelf te wezen.

-- Adverteerders --

© 2017-2024 Stichting Erfgoed Nederlandse Biercultuur