Facebook Twitter Instagram

Stichting Erfgoed Nederlandse Biercultuur

Eerder verschenen Blogs

De uitdaging: bier terug naast het bord

1 november 2023 - Puck Kerkhoven.

Laten we niet te lang blijven hangen in de eeuwenoude geschiedenis van bier aan tafel, ook al is bekend hoe comfortabel ons clubje van erfgoed-ridders zich voelt bij een onderwerp als dit. Om de doodeenvoudige reden dat de actualiteit schreeuwt om een gang naar de barricaden. Willen wij onze diversiteit aan bierstijlen, merken, brouwers, lokale/regionale kleuring en vooral onze unieke biersmaken behouden, dan moeten de afzetmogelijkheden snel worden uitgebreid. Bier prominent op de (restaurant)tafel, dat is vandaag mijn pleidooi.

De tijd is rijp, de kansen liggen er! Publiek, horeca chefs en sommeliers zijn meer bier-minded dan ooit. Kijk maar naar de vele goed bezochte bierfestivals, waar een jong publiek enthousiast op afkomt. Kijk naar het succes van de biergartens, de proeflokalen bij de brouwers, de opkomst van brew-pubs en hippe resto-bars. Het relatief lage alcohol percentage van bier werkt in het voordeel. Net als het veelzijdige assortiment van 0.0 bieren en vooral de goede smaak daarvan (in tegenstelling tot bijv. 0.0 wijn).  

Daarnaast: lokale/streekgebonden ambachtelijke producten hebben absoluut de credits in de publieke opinie: weg met de globalisering, wat je dichtbíj haalt is lekker. Het is gaaf als je de leverancier persoonlijk kent. Craftbierbrouwers, die graag met lokale ingrediënten werken, horen er helemaal bij. Zij bieden de horeca een kans om lokaal én origineel uit de hoek te komen en hun gasten nog echt te verrassen.

Toch, als we niet uitkijken dreigen wij bierliefhebbers dit momentum te verliezen. Met het café, dé plek waar je van oudsher moest zijn voor een assortiment bieren in jouw straatje, gaat het zacht gezegd niet best. Hun aantal is de afgelopen tien jaar met een kwart afgenomen. Het afgelopen jaar ging het, met dank aan corona en de prijsstijgingen, nog eens in een extra rap tempo. Maar liefst 575 bars sloten hun deur, blijkt uit onderzoek.*

Aantal cafés droogt steeds sneller op BoldData
Bron: Aantal cafés droogt steeds sneller op (BoldData)

Ook veel kleine papa/mama restaurant bedrijven moeten noodgedwongen stoppen. Echte gastronomische pareltjes besluiten dat het wel mooi is geweest. Een enkeling gooit het roer om en kiest bijvoorbeeld voor een meer toegankelijke brasserie formule, waar dan wel weer kansen liggen voor bier. 

Veel begeerlijke locaties komen vrij en het zijn met name de keten-restaurants, met genoeg financieel vet op de botten, die hiervan profiteren. Je kent ze wel, je vindt ze in iedere stad; De Beren, Loetjes en Zusjes van deze wereld. Zij sluiten contracten met voornamelijk grote brouwers waardoor, toegegeven, hun standaardbier nog een beetje betaalbaar blijft voor de modale gast. Daar is nu zeker wat voor te zeggen. Maar veel ruimte voor kleinere brouwers uit de regio, voor verrassende bieren, voor innovaties, blijft er niet over. Hierdoor dreigt ons veelkleurige bierlandschap te verschralen en worden wij bierliefhebbers getrakteerd op steeds weer dezelfde serie bieren naast het bord. 

Van de kleinere brouwers mag meedenken met de horeca worden verwacht. In restaurants loopt een menu-kaart vaak drie maanden. Zijn de gerechten en het bier zorgvuldig op elkaar afgestemd, dan moet de brouwer wel voor continuïteit in het assortiment kunnen zorgen. En luisteren naar de chef kok kan geen kwaad. Die wil geen bieren met een overkill aan (hop)bitters, maar subtielere bieren die de gerechten niet weg blazen. Frisse zuurtjes mogen,  kruidige smaakhaakjes zijn welkom. Hij of zij zoekt naar verbinding. Ga vooral met elkaar in gesprek.

Aantal cafés droogt steeds sneller op BoldData
Bron: Taplokaal Gist

Een professionele, correcte klantbenadering gaat zeker helpen in het contact met de horeca die toch echt iets formeler is ingesteld dan de brouwwereld. Brouwers die dat begrijpen, blijken top te scoren. Extreem voorbeeld daarvan is Vuurzee (premium bier met champagnegist) van de Goede en de Stoute uit Loosdrecht. Zij beleveren vrijwel alle sterren- en toprestaurants in Nederland, alle upscale bars, high end hotels en exclusieve locaties. Nu ook al in Zwitserland, Finland en op Ibiza. Bekijk vooral hun website. Niet ontmoedigd raken, er blijven genoeg leuke horeca bedrijven over om fijn mee samen te werken.

Waarvoor ik pleit is een actief Platform ter Promotie van Bier aan Tafel. Branche-organisatie Craft brouwers heeft al voorzichtige stappen gezet in deze richting. We moeten realistisch zijn, en creatief, want bij de meeste brouwers groeit het geld niet op de rug. Een dure reclamecampagne voor bier aan tafel zit er waarschijnlijk niet in. Maar zoek vooral bondgenoten, bijvoorbeeld onder de nieuwe generatie (bier)sommeliers. Veel valt te verwachten van de kersverse specialisatie-opleiding Bier en Spijs van de Academie voor Gastronomie van Peter Klosse, in nauwe samenwerking met StiBON.

Hoe mooi zou het zijn als er in Nederland weer een Podium komt voor horecabedrijven die op een goede manier bezig zijn met het combineren van bier met food. Dat gaat zeker bijdragen aan de zichtbaarheid.  In de pers, op social media, op evenementen, waar dan ook. Een wedstrijd of competitie kan daarbij helpen. Ooit hadden we de 'Bier en Gastronomie Award', destijds een initiatief van het Vlaams- Nederlandse Biergenootschap der Lage Landen. Later veranderde de naam in 'Bier aan tafel Award', om de culinaire lat iets minder ambitieus te leggen. Restaurant Lieve in Amsterdam won de eerste keer, Rootz in Den Haag de laatste. En nu.....  is het al een paar jaar stil op dit front. Wie pakt de draad weer op? 

Ik zou dolgraag weer de spotlights gericht zien op bedrijven als Feu in Utrecht, Zout en Citroen in Oosterhout en de Wispe kerk in Weesp, om er een paar te noemen. We dromen nog even verder: een actuele, dynamische lijst per regio, van horeca bedrijven, waar je als gast perfect terecht kan, als je wil genieten van mooie, verrassende bier spijs combinaties. Waar de adviezen 'spot on' zijn en de bierkeuze ruim voldoende om alle gerechten, die uit de keuken komen, eer aan te doen. En dan hebben we het over méér dan alleen de borrelplank, hoe lekker die ook kan zijn.

Aantal cafés droogt steeds sneller op BoldData
Bron: Restaurant Feu

Filosofeer mee over bier aan tafel!

En Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. vooral horecabedrijven die voorbeeldig bezig zijn met mooie bier pairings. Op deze website is een overzicht te vinden van horeca-bedrijven met bier-pairing.

Bron: Aantal cafés droogt steeds sneller op (BoldData)

-- Adverteerders --

© 2017-2024 Stichting Erfgoed Nederlandse Biercultuur