Facebook Twitter Instagram

Stichting Erfgoed Nederlandse Biercultuur

De biergemeenschap als veilige plek

1 juni - Linda van Loon (Pink Boots Society Benelux).

Wat heeft de Nederlandse entertainmentindustrie gemeen met de bierwereld? Helaas anno 2022 meer dan dat we zouden willen. Al sinds 2017 is er met de hashtag metoo aandacht voor seksueel overschrijdend gedrag. Niet alleen binnen de entertainment industrie, waar het allemaal begon, maar ook in een breder perspectief. Zowel vrouwen als mannen maakten kenbaar via deze hashtag dat ze slachtoffer zijn geweest. Verhalen werden gedeeld, met als positief gevolg dat mensen zich niet meer alleen voelden. Er was steun vanuit een gemeenschap en een relatief veilige plek werd gecreëerd op een plek die nogal ambivalent kan aanvoelen: het internet. De plek waar grensoverschrijdend gedrag, helaas, nog altijd plaatsvindt. Het gevoel van gemeenschap, ergens bij horen, je niet meer alleen voelen, dat is iets waar de mens van nature behoefte aan heeft.

Rembrandtglas
Pink Boots Society.

Met de secularisering en de industrialisatie de vorige eeuw, zijn veel van deze plekken verdwenen; terwijl de behoefte niet is afgenomen. De komst van het internet verruimde onze werelden, maar dankzij sociale media konden we toch weer gemeenschappen bouwen. In contact blijven, maar ook nieuwe netwerken bouwen en gelijkgestemden ontmoeten. Denk aan bijvoorbeeld de Beer Geeks groep op Facebook. Meer dan 16.000 leden die een passie voor bier delen. Een hechte gemeenschap die ook buiten het internet om, elkaar - onder het genot van een biertje of een veelvoud hiervan - ontmoeten en ervaringen delen. De jaarlijkse fundraiser voor de ziekte ALS brengt al jaren mooie bedragen op. En dat door de kracht van verbinding met anderen en de wetenschap dat je samen ook daadwerkelijk, sterker staat.

Rembrandtglas
Facebookgroep Beer Geeks.

Iets wat voor mij persoonlijk ook de reden was om eind 2019 samen met Liz Pratt, de Benelux aftakking van Pink Boots Society (PBS) te starten. We waren verbaasd over het feit dat het zo lastig was geweest elkaar te vinden, in een relatief kleine bierwereld. Allebei waren we bekend met Pink Boots Society en we hadden allebei de positieve ervaring van deze gemeenschap ervaren. Liz kende het als een plek om hulp te vragen met praktische bouwgerelateerde zaken. Ik kende het als een plek om mensen te ontmoeten en kennis op te doen. Kennis delen is ook een van de speerpunten van PBS, naast: inspireren, assisteren en aanmoedigen. Deze non-profit organisatie organiseert collaboration brewdays waar vrouwen/non-binary folks elkaar kunnen ontmoeten en waar een bier gebrouwen kan worden met de hopblend, die Yakima Chief Hops ieder jaar in samenwerking met PBS maakt. De opbrengst van dit bier gaat deels naar PBS. Het geld wat hiermee wordt opgehaald wordt gebruikt voor educatieve evenementen en scholarships. De studies die zij bekostigen variëren van cursussen in marketing tot volledige brouwopleidingen bij Siebel. Naast dit educatieve aspect krijg je er als lid ook een gemeenschap bij van meer dan 2000 vrouwen/non-binary folks. En deze veilige haven blijkt anno 2022 meer dan welkom te zijn.

Rembrandtglas
Brienne Allan (@Ratmagnet).

In mei 2021 vroeg Brienne Allan op haar Instagram pagina Ratmagnet of mensen ooit te maken hadden gehad met grensoverschrijdend gedrag binnen de bierwereld. De reacties waren letterlijk misselijkmakend. Honderden reacties, soms over dezelfde brouwerij/brouwer en niet alleen over de Amerikaanse bierwereld. Ook Europese brouwerijen werden genoemd. Onder andere Mikkeller heeft publiekelijk door het stof moeten kruipen na de vele verhalen. Zelfs een podcast is gewijd aan deze zaak. In deze podcast worden verschillende mensen aan het woord gelaten over de toxische werkcultuur binnen de Deense brouwerij/biermerk. Wat daar heel erg naar voren kwam was hoe mensen zich niet gehoord voelden. Ze konden bij niemand terecht. Maar met de komst van Ratmagnet en andere klokkenluiders is dat tij gekeerd. In de Nederlandse bierwereld zijn er nog nauwelijks verhalen bekend, maar hopelijk met de komst van gemeenschappen binnen de bierwereld, maar ook buiten de bierwereld, voelen mensen zich gesteund om hun verhaal te doen, net zoals de ‘slachtoffers’ van mensen in de Nederlandse entertainmentindustrie.

-- Adverteerders --

© 2017-2022 Stichting Erfgoed Nederlandse Biercultuur