Facebook Twitter Instagram

Stichting Erfgoed Nederlandse Biercultuur

Eerder verschenen Blogs

Gouden momenten

1 september 2020 - Henri Reuchlin.

Deze zomer startte Nederlandse Brouwers een landelijke campagne met de pakkende naam: Gouden momenten beleef je met bier. In de woorden van directeur Lucie Wigboldus: “Uit onderzoek blijkt dat ‘minder ongedwongenheid’ momenteel het grootste obstakel is voor mensen om naar de horeca te gaan. Met de campagne Gouden Momenten willen we laten zien dat, met inachtneming van alle maatregelen, je volop samen kunt genieten op het terras, restaurant of café. Wij willen hiermee zowel de horeca als de brouwers een steuntje in de rug geven in dit zware jaar.” De brouwers roepen de consument op hun ‘Gouden moment’ te delen op sociale media met #goudenmomenten.”

Rembrandtglas 

Voorwaar een loffelijk streven en eentje die ons aller steun verdient. Hoe briljant is de vondst om, in een zomer waar vrijwel alle gouden momenten in de sport ons door de neus geboord zijn, ieder bier als een gouden moment te benoemen? Het is in de ware geest van de Olympische gedachte: meedoen is belangrijker dan winnen. Letterlijk ieder bier kan een gouden moment zijn. En als er dan volgend jaar hopelijk wel voldoende #goudenmomenten in de sport te vieren zijn, dan doen we dat vanzelfsprekend met bier. We hebben immers kunnen oefenen. Wat Max Verstappen deze zomer nog steeds doet met een fles champagne op het podium van alweer een Grand Prix die gesponsord is door Heineken 0.0, is me dan ook een compleet raadsel. Blijkbaar is hij niet zo van die #goudenmomenten.

De kleur goud roept bij mij, naast natuurlijk het winnen, in eerste instantie associaties op met pils. Voor een moment was ik dan ook bang dat de campagne alleen een geschikt zou zijn voor de grote pilsmerken. Maar hoe kleindenkend kan ik zijn? Ook blond, saison, dortmunder, tripel en deze en gene IPA zijn goudgeel van kleur, de ene wat meer opgepoetst dan de ander. Daar houdt het niet mee op.

De brille van marketeer die de campagne ontwikkeld heeft, heb ik in eerste instantie onderschat. Als ik op het strand met vrienden een halve liters Weizen drink, dan beleven we #witgoudenmomenten. Hetzelfde geldt natuurlijk voor een mooi witbier, zolang er maar geen schijfje citroen in zit. Als ik dorstig na een warme werkdag heel verantwoord een 0.0 savoureer, dan beleef ik een #klatergoudenmoment. Voor het rosébier, dat inmiddels alweer uit de mode is, is de term #roségoudenmoment uitgevonden. Die is misschien nog wel het bierigst van allemaal, want rosé goud is een legering van geelgoud en koper. Koper, het metaal waarvan brouwers van oudsher hun ketels laten bouwen. Inmiddels is dat vrijwel altijd roestvast staal, maar dat ziet er minder romantisch uit. Laten we eerlijk zijn: ‘#roestvaststalenmomenten beleef je met bier’ bekt niet zo lekker.

Nee, alle begrip ervoor dat er voor goud is gekozen. Hoewel donkergoud geen metaal meer is en alleen een kleur, zou je #donkergoudenmomenten kunnen reserveren voor je IPA of amber. Iedereen weet wat je bedoelt met donkergoud. Daarna wordt het lastig. #bruingoudenmoment bij de start van het bockbierseizoen of als beschrijving van een quadrupel als laatste bier van de avond? Ik weet het niet. Het zwart goud bestaat dan weer wel. Hiermee worden vaak de brandstoffen kolen of olie aangeduid. Een #zwartgoudenmoment voor m’n imperial russian stout? Ik zie er wel iets in. Al helemaal als ie te lang in een turfwhiskyvat heeft gelegen en naar asfalt smaakt.

Rembrandtglas
 

 

-- Adverteerders --

© 2017-2024 Stichting Erfgoed Nederlandse Biercultuur