Facebook Twitter

Stichting Erfgoed Nederlandse Biercultuur

Verloren bieren 2.0

1 december 2019 - Marco Daane.

De nieuwe Nederlandse biercultuur brak voor mij echt door op een meidag in 2013. Een selectief aantal jonge brouwerijen presenteerde zich op het Spui in Den Haag tijdens het tweede Nederlands Bierproeffestival (de enige keer dat dit in de open lucht plaatsvond).
Daar waren onder meer de resultaten van de kuitcampagne te proeven. Met kuit, voor 45 tot 55% gebrouwen uit gemoute haver, boekten Hollandse biersteden in de 15e eeuw groot succes, tot in Vlaanderen, Brabant, Noord-Frankrijk en zelfs Engeland. Toen gerst later steeds belangrijker werd als brouwgraan, verdween dit bier nagenoeg. In 2013 hadden een stuk of tien kleine brouwerijen deze ‘pils van de 15e eeuw’ echter nieuw leven ingeblazen, daartoe opgeroepen door de Campagne Nederlandse Bierstijlen. Ik had mij vast voorgenomen alle in Den Haag aanwezige kuiten te proeven, want ik verzamelde toen materiaal voor het geschiedenisboek Bier in Nederland.

Lees meer

De echte cijfers van Craftbeer in Nederland

1 november 2019 - Rick Kempen.

Toegegeven, ik ben de eerste om te zeggen dat een blog op de website van de Stichting Erfgoed Nederlandse Biercultuur misschien niet de meest aangewezen plaats is voor een verhaal onder deze titel. Weet dan, lezer, dat er een lijstje circuleert met gesuggereerde onderwerpen waaruit uw toegenegen scribenten kunnen kiezen - dat lijstje mogen ze ook negeren - en daar stond dit onderwerp op. Misschien is een blog over de échte cijfers van craftbeer in Nederland hier niet op zijn plaats - en misschien ook wel. Bent u er nog?

Lees meer

Een genuanceerd verhaal?

1 oktober 2019 - Henri Reuchlin.

Deze dagen viert het Kennisinstituut Bier haar tiende verjaardag. Het instituut is opgericht door brouwers om aandacht te vragen voor de gezondheidseffecten van verantwoorde alcoholconsumptie. Hoewel de brouwers aan de wieg van de organisatie staan, werkt het wel wetenschappelijk onafhankelijk en op afstand van z’n financiers. Anders heeft zo’n instituut weinig waarde.

Lees meer

Make Europe great again

1 september 2019 - Marco Daane.

Het was groot biernieuws; Facebook ontplofte bijna: Bud komt hier op de markt! Bud? Ja Bud, de Amerikaanse superster van AB InBev. Die eigenlijk Budweiser had moeten heten, maar over het gebruik van die naam bestaat al jaren een kwestie. Iets met historie en origine en rechten, het soort zaken waar Amerikanen zich doorgaans weinig van aantrekken omdat alles nu eenmaal te koop is. Iemand nog een tip voor een lekker Groenlands bier trouwens?

Lees meer

Zin en onzin van etiketten

1 augustus 2019 - Rick Kempen.

Op het gevaar af beschuldigd te worden van schandelijke zelfbevlekking of verregaande navelstaarderij, kan ik het niet nalaten de intro van dit blog op te hangen aan een eerder blog, geschreven door Marco Daane. In “Een glas bier, zónder beleving, graag” haalde de gelauwerde auteur eerder werk van mijn hand aan, onder andere een artikel over Gebrouwen door Vrouwen. Het heerlijke blog van mijn confrère had als pointe dat de schrijver zijn buik nogal vol heeft van het glibberige fenomeen ‘beleving’, en dat hij “niet zit te wachten op een biercultuur waarin glijmiddelen de overhand krijgen”. In dat licht bezien is het de moeite waard eens te kijken naar de zin, en onzin, van etiketten. Verder hebben beschuldigingen, van welke aard dan ook, de neiging van mij af te druipen als water van een volvette bever. Dat u het even weet.

Lees meer

-- Adverteerders --

© 2017-2019 Stichting Erfgoed Nederlandse Biercultuur