Facebook Twitter

Stichting Erfgoed Nederlandse Biercultuur

Gouden momenten

1 september 2020 - Henri Reuchlin.

Deze zomer startte Nederlandse Brouwers een landelijke campagne met de pakkende naam: Gouden momenten beleef je met bier. In de woorden van directeur Lucie Wigboldus: “Uit onderzoek blijkt dat ‘minder ongedwongenheid’ momenteel het grootste obstakel is voor mensen om naar de horeca te gaan. Met de campagne Gouden Momenten willen we laten zien dat, met inachtneming van alle maatregelen, je volop samen kunt genieten op het terras, restaurant of café. Wij willen hiermee zowel de horeca als de brouwers een steuntje in de rug geven in dit zware jaar.” De brouwers roepen de consument op hun ‘Gouden moment’ te delen op sociale media met #goudenmomenten.”

Lees meer

De nooddruftige bierkoper

3 augustus 2020 - Marco Daane.

Waar koop je bier voor thuisconsumptie? Het lijkt een simpele vraag waarop diverse simpele antwoorden te geven zijn. Maar de laatste maanden heeft hij me vooral méér vraagtekens opgeleverd; in mijn tas en in mijn hoofd. Het afgelopen decennium is het aantal verkooppunten van het betere bier natuurlijk flink gestegen. Daar blijkt dat ‘betere bier’ echter een rekbaar begrip te zijn.

Lees meer

Rust, Reinheid en Regelmaat

1 juli 2020 - Raymond van der Laan.

Vroeger, ja vroeger. Toen je nog verjaardagsfeestjes in een kring had. Kopje koffie met een gebakje (de jarige mocht als eerste uitzoeken, de rest van de visite volgde, het was zaak daar niet al te laat op aan te sluiten anders bleef je met die mokkapunt zitten), nog een tweede kopje en dan aan het hartige spul. Pilsje voor ome Kees, zoete witte wijn voor tante Truus en een advocaatje met slagroom voor oma. Blokjes kaas er bij, schaaltje paprikawokkels op tafel – enfin, u heeft een beeld.

Lees meer

De Nederlandse biercultuur kan niet zonder het café

9 juni 2020 - Rick Kempen.

De horeca is weer open, het bier vloeit weer van de tap. De stofwolken van Covid-19 zijn echter nog lang niet opgetrokken. Of de digitale erfstukken, waar collega-columnist en dierbare biervriend Henri Reuchlin in de voorgaande column over schreef, ooit een rariteit uit het verleden zullen zijn - we weten het nog niet. Wat we wel weten? Brouwers en horecaondernemers hebben elkaar meer dan ooit nodig. Wat hen verbindt? De bierliefhebber. Met elk glas bier, gedronken in een proeflokaal, kroeg of café steunt de bierconsument hen beiden.

Lees meer

Digitale erfstukken

1 mei 2020 - Henri Reuchlin.

Het bijzondere van deze Coronatijd is dat we geschiedenis schrijven. Het is een trieste geschiedenis want de social distancing waar we het nu allemaal over hebben, is precies het tegenovergestelde van wat bier doet: mensen bij elkaar brengen. Met de huidige techniek kunnen we beeld en geluid virtueel redelijk overbrengen. Dat is nog niet het geval met voelen, ruiken en proeven. Hoe een bier er uitziet is belangrijk, want de eerste indruk, maar het draait uiteindelijk om het aroma, mondgevoel en de smaak. Dat geldt niet alleen een bier overigens …. Dus zijn brouwers en horeca de sjaak. We zullen alle zeilen bij moeten zetten om te voorkómen dat het bierwalhalla, waarmee we de roaring twenties vier maanden geleden binnenwandelden, bijgezet kan worden bij het erfgoed uit het verleden. Gelukkig zijn de meeste ondernemers in deze sector creatief en niet de minsten onder hen begonnen precies toen de vorige crisis zich ontrolde. We zullen zien wie er op staat in deze tijd.

Lees meer

-- Adverteerders --

© 2017-2020 Stichting Erfgoed Nederlandse Biercultuur