Facebook Twitter

Stichting Erfgoed Nederlandse Biercultuur

Bier in tijden van epidemie

1 april 2020 - Marco Daane.

Elke ochtend denk ik dat ik uit een belabberde droom ben ontwaakt – maar na twee seconden ben ik alweer bij zinnen. Oh ja, het is echt: we leven met z’n allen in een Pandemie-Tijdperk, buiten waart een onberekenbaar virus rond. Meer dan van een beroerde droom heeft deze toestand overigens iets weg van een ongeïnspireerde, met weinig geld en slechte acteurs in elkaar geflanste B-film. Het is vergeefs zoeken naar de vaart van Outbreak met Dustin Hoffman of de monumentale grootsheid van I am Legend met Will Smith. Glansloos is het: we zitten thuis opgesloten, we volgen angstvallig cijfers (van het RIVM), we houden buiten schichtig in de gaten wat 1,5 meter is en we hebben geen idee hoe lang dit nog gaat duren.
Om nog maar niet te spreken van de ban op vermaak, zoals evenementen, reizen en de horeca. Bier drinken moet thuis, bij een potje scrabble met familie. Door een onzichtbaar wezen zijn de kroegen doodstil.

Lees meer

Pakjes en zakjes

1 maart 2020 - Raymond van der Laan.

Koken met pakjes en zakjes, ik heb er een grondige hekel aan. Smalend kijk ik neer op hen die de supermarktband volgooien met Knorr Wereldgerechten, Aardappel Anders en – horreur extraordinaire – Chicken Tonight. Zelfs voor zoiets nederigs als een boerenomelet weten ze bij Unilever nog een zakje te bedenken! Nu vraag ik je: een gerecht met ei en groenten, wie heeft dáár nou een zakje met zout en E-nummers voor nodig? Waar is het toch misgegaan met de mensheid, dat we denken dat spaghetti bolognese of kip tandoori alleen maar te maken is met wat duurbetaalde gebakken lucht? Wat is er in dit digitale tijdperk mis met het opzoeken van een millennial-proof recept met 5 sterren op een hippe site, die de benodigde ingrediënten afgestemd op het aantal eters zo in de app van je favoriete supermarkt bliept, zodat jij met de zelfscanner langs schap en rek verder kunt bliepen? Mag dan helemaal niets meer wat moeite kosten? Pakjes en zakjes, het is niet het echte werk mensen!

Lees meer

Welbegrepen eigenbelang

1 februari 2020 - Rick Kempen.

Nederland Bierland lijkt tot rust aan het komen te zijn, tenminste als je kijkt naar de ontwikkeling van het aantal bierproducerende bedrijven. Alleen al de pagina waarop de Stichting Erfgoed Nederlandse Biercultuur middels een grafiek deze ontwikkeling visualiseert rechtvaardigt het bestaan van deze website.

Lees meer

De gele knoop

1 januari 2020 - Henri Reuchlin.

Het is januari en de campagne ik pas is van start. Het idee achter de campagne is om in de hele maand januari geen alcoholhoudende dranken te drinken. Op zichzelf is het geen gek idee om het wat rustiger aan te doen na de vreet- en zuipgekte die het land jaarlijks overspoelt in de maand december. In de vastentijd volgde vorig jaar een tweede episode van de campagne, nu na de drinkgekte van carnaval.

Lees meer

Verloren bieren 2.0

1 december 2019 - Marco Daane.

De nieuwe Nederlandse biercultuur brak voor mij echt door op een meidag in 2013. Een selectief aantal jonge brouwerijen presenteerde zich op het Spui in Den Haag tijdens het tweede Nederlands Bierproeffestival (de enige keer dat dit in de open lucht plaatsvond).
Daar waren onder meer de resultaten van de kuitcampagne te proeven. Met kuit, voor 45 tot 55% gebrouwen uit gemoute haver, boekten Hollandse biersteden in de 15e eeuw groot succes, tot in Vlaanderen, Brabant, Noord-Frankrijk en zelfs Engeland. Toen gerst later steeds belangrijker werd als brouwgraan, verdween dit bier nagenoeg. In 2013 hadden een stuk of tien kleine brouwerijen deze ‘pils van de 15e eeuw’ echter nieuw leven ingeblazen, daartoe opgeroepen door de Campagne Nederlandse Bierstijlen. Ik had mij vast voorgenomen alle in Den Haag aanwezige kuiten te proeven, want ik verzamelde toen materiaal voor het geschiedenisboek Bier in Nederland.

Lees meer

-- Adverteerders --

© 2017-2020 Stichting Erfgoed Nederlandse Biercultuur