Facebook Twitter

Stichting Erfgoed Nederlandse Biercultuur

Nederland kopieerland

1 november 2020 - Raymond van der Laan.

Wij Nederlanders zijn dol op kopiëren uit het buitenland. Kijk alleen al naar het aantal Halloween-feesten van Amerikaanse snit, St. Patrick’s Day-feesten van Ierse afkomst of Oktoberfesten van Beierse origine dat in ons land gevierd wordt. Als er een Amerikaanse tv-serie over iemand die onbedoeld president wordt op Netflix wordt vertoond, stelt het Nederlandse kabinet als de wiedeweerga een designated survivor in. Er is zelfs ooit een keer een ‘correspondentendiner’ geweest, ook al naar Amerikaans voorbeeld, waarin de minister-president als stand-up comedian een ongemakkelijk avondje moest doorstaan. Om over het publiek nog maar te zwijgen. Eindexamens op middelbare scholen worden opgesierd door de leerlingen een mal hoedje op te doen dat we kennen van tiener-tv-series, maar geen enkele historische grond heeft in ons land. Als het uit het buitenland komt is het goed, lijkt het devies te zijn. Het plaatst alle zwarte-piet-moet-blijven en soortgelijke eigen-cultuur-eerst opwinding in een opmerkelijk perspectief.

Lees meer

Doe maar gewoon

1 oktober 2020 - Rick Kempen.

We hebben het eigenlijk nog nooit gehad over ‘gewoon doen’, in de blogjes op deze mooie website. Opmerkelijk, want ‘doe maar gewoon’: iets dat onlosmakelijker met onze cultuur verbonden is, en dus per definitie met onze biercultuur, ken ik eerlijk gezegd niet. Gewoon doen, gewoon blijven, het liefst met het voorvoegsel ‘lekker’ - hiermee oogst een Nederlander pas lof en erkenning van haar of zijn gelijken. Gewoon - het zit zo in ons DNA dat er zelfs een merk van gemaakt is, g’woon te verkrijgen in veel supermarkten. Want: Nederland houdt van gewoon.

Lees meer

Gouden momenten

1 september 2020 - Henri Reuchlin.

Deze zomer startte Nederlandse Brouwers een landelijke campagne met de pakkende naam: Gouden momenten beleef je met bier. In de woorden van directeur Lucie Wigboldus: “Uit onderzoek blijkt dat ‘minder ongedwongenheid’ momenteel het grootste obstakel is voor mensen om naar de horeca te gaan. Met de campagne Gouden Momenten willen we laten zien dat, met inachtneming van alle maatregelen, je volop samen kunt genieten op het terras, restaurant of café. Wij willen hiermee zowel de horeca als de brouwers een steuntje in de rug geven in dit zware jaar.” De brouwers roepen de consument op hun ‘Gouden moment’ te delen op sociale media met #goudenmomenten.”

Lees meer

De nooddruftige bierkoper

3 augustus 2020 - Marco Daane.

Waar koop je bier voor thuisconsumptie? Het lijkt een simpele vraag waarop diverse simpele antwoorden te geven zijn. Maar de laatste maanden heeft hij me vooral méér vraagtekens opgeleverd; in mijn tas en in mijn hoofd. Het afgelopen decennium is het aantal verkooppunten van het betere bier natuurlijk flink gestegen. Daar blijkt dat ‘betere bier’ echter een rekbaar begrip te zijn.

Lees meer

Rust, Reinheid en Regelmaat

1 juli 2020 - Raymond van der Laan.

Vroeger, ja vroeger. Toen je nog verjaardagsfeestjes in een kring had. Kopje koffie met een gebakje (de jarige mocht als eerste uitzoeken, de rest van de visite volgde, het was zaak daar niet al te laat op aan te sluiten anders bleef je met die mokkapunt zitten), nog een tweede kopje en dan aan het hartige spul. Pilsje voor ome Kees, zoete witte wijn voor tante Truus en een advocaatje met slagroom voor oma. Blokjes kaas er bij, schaaltje paprikawokkels op tafel – enfin, u heeft een beeld.

Lees meer

-- Adverteerders --

© 2017-2020 Stichting Erfgoed Nederlandse Biercultuur